Slik får du DAB og håndfri i eldre biler
(Foto: Espen Irwing Swang, Amobil.no)

Test Tiny Audio C2 DAB-adapter

Slik får du DAB og håndfri i eldre biler

Denne adapteren sørger for at din gamle bil får både DAB-radio og håndfri for under 1000-lappen.

Fakta om Tiny Audio C2

  • DAB og DAB+-mottaker
  • Justerbar arm
  • Styres fra tastene på enheten
  • Ekstern antenne
  • Valgfri FM-frekvens
  • AUX-inngang
  • Linjeutgang (3,5 mm for direktekobling)

Distributør: TT Micro

Tilgjengelighet og pris:

Selges nå. Ca 800 kroner

TT Micros DAB-adapter kan mer enn å gjøre den gamle FM-radioen i bilen din til en moderne DAB-radio. En egen AUX-modus lar deg spille musikk fra mobilen direkte til bilstereoen. Resultatet er svært bra.

Såkalte FM-transmittere med AUX-inngang (3,5 mm tilkobling for ekstrene lydkilder) er på ingen måte nytt. De første slike dukket opp for snart ti år siden, og kunne allerede da sende lyd som FM-signal til radioen i bilen din.

DAB og DAB+ digitalradio

Bilen vår hadde FM-radio. Nå har den også DAB/DAB+ og håndfri over bilhøyttalerne.
Bilen vår hadde FM-radio. Nå har den også DAB/DAB+ og håndfri over bilhøyttalerne.Foto: Espen Irwing Swang, Amobil.no

Tiny Audio C2 DAB-adapter til bil skiller seg mye fra de første løsningene på markedet. Ikke bare er lyden blitt bedre, men denne inneholder også en mottaker for DAB og DAB+.

Løsningen virker ved at du setter adapteren i sigarett-tenneren på bilen. Så velger du hvilken frekvens du vil at Tiny Audio C2 skal sende på, og stiller radioen til å lytte på denne frekvensen. Er det DAB-dekning der du er, vil Tiny Audio spille av den digitale kanalen på den analoge FM-radioen.

Det betyr at du ikke trenger å bytte bil (eller bilradio) for å høre på radio i bilen, heller ikke etter at FM-nettet er slukket.

Testet

Vi har testet løsningen, som også gir mulighet for å sende telefonlyden din som FM-signal til radioen.

Tiny Audio C2 består av en ladeplugg som passer i uttaket til sigarett-tenneren. På pluggen sitter en svanehals som fører til selve adapteren. På adapteren er det en skjerm som lyser opp i blått. Her vises informasjonen om kanalen du hører på, hva som spilles (informasjon fra radiostasjonen), eller hvilken modus adapteren står i. Skjermen gjør det også enklere å velge frekvens for sendingen.

Under skjermen er det fire knapper. De to til venstre er piltaster for valg av kanaler eller bytte av frekvens. Tasten nærmest disse lar deg søke frekvenser og endre innstillinger. Tasten helt til høyre veksler mellom DAB-radio og AUX-inngang som kilde.

På adapteren sitter en utgang for ekstern antenne, og en USB-inngang. Antennen er en lang ledning som du skjuler i kupeen som best det lar seg gjøre.

På den ene siden av adapteren er det inngang for lydkilde, mens det på motsatt side er et tilsvarende uttak. Du kan altså høre på radio via hodetelefoner (linjeutgang uten volumkontroll), eller koble enheten til bilradioens AUX-inngang, om denne har en slik. I så fall vil du få en tilkobling til bilradioen som er mindre følsom for forstyrrelser enn det FM-overføringen er.

Dette liker vi:

Vi liker at du kan få DAB-radio på bilens FM-radio, og lyden er også svært bra. Adapteren er lett å montere, ettersom det eneste du trenger å gjøre er å koble den i uttaket til sigarett-tenneren, og bøye svanehalsen til skjermen har en god innsynsvinkel, og koble til antenneledningen.

Tastene er store og lette å betjene, og det hele sitter bedre i tenneruttaket enn vi hadde fryktet. Vi liker også at vi kan koble til mobiltelefonen, slik at vi for eksempel kan spille Spotify og Wimp via bilstereoen. Med en bilholder til telefonen kan Tiny Audio også virke som handsfree i bilen.

Her kan du lade mobilen.
Her kan du lade mobilen.Foto: Espen Irwing Swang, Amobil.no
AUX inn lar deg koble mobilen til FM-adapteren.
AUX inn lar deg koble mobilen til FM-adapteren.Foto: Espen Irwing Swang, Amobil.no
AUX ut, kan kobles til bilens AUX inn (om du har) eller til øreplugg.
AUX ut, kan kobles til bilens AUX inn (om du har) eller til øreplugg.Foto: Espen Irwing Swang, Amobil.no

Her må vi snakke ganske høyt, for det er ikke en egen telefonmikrofon på settet. Dermed må vi snakke inn i telefonen som står på dashbordet. Du må også passe på at radioen ikke står så høyt på at det gir feedback.

Telefonen legger beslag på strømuttaket til sigarett-tenneren, et uttak mange bruker for å lade mobiltelefonen. Men du kan bruke adapteren som USB-lader, og for de fleste vil dette ikke være noe problem.

Utfordringene:

Men det er noen utfordringer også. Den viktigste er at du må finne en ledig kanal å sende signalet på. Ved pendling over Sollihøgda merker vi oss at det flere steder er trangt om plassen i FM-båndet. Her må vi bytte sendekanal for å unngå at vanlige FM-signaler forstyrrer lyden. Å bytte sendekanal i fart er ingen enkel jobb. Vi kunne med fordel hatt mulighet for å velge tre-fire frekvenser som vi kunne bla mellom ved hjelp av tastetrykk.

Det er heller ikke noe lys i tastene, og i en mørk bil er det ikke mulig å se symbolene som viser hva tastene er til. Men det er bare fire taster, så du venner deg fort til hva de er der for.

Stasjonsinformasjon vises ikke på radioens display.

Løsningen passer ikke for alle biler. Om du har uttaket for sigarett-tenneren i askebegeret, eller du ikke har noe sigarett-tenneruttak i det hele tatt, så har du en utfordring.

Antenneledningen byr også på en utfordring, for hvor skal du gjøre av den? Vi la den på gulvet, under mattene og setene. Det er neppe der vi har de beste mottakerforholdene, men det fungerte greit. Har du en myk list rundt vinduene, vil du nok få bedre dekning ved å skjule antenna i vindusrammen.

Senderen er ikke veldig sterk, og vi opplevde at radioen i bilen til stadighet begynte å søke etter bedre dekning, selv om lydkvaliteten fremdeles var god. Problmet løste vi ved å skru av autosøk-funksjonen på bilradioen.  

Den siste utfordringen går på DAB-dekning, og hullene i dekningskartet kan vi uansett ikke laste produsenten av Tiny Audio C2 for. På strekningen Hønefoss - Oslo, er det god dekning hele veien. Bare i tunellene forsvinner dekningen helt. Vi får ile til å melde at dette ikke er en dekningstest. Forholdene kan være helt annerledes der du befinner deg.

Telefonfunksjonene (AUX) virker selvsagt selv om DAB-dekningen er borte.

Verdt pengene

Alt i alt er dette en løsning som fungerer godt. På en enkel måte får du både handsfree og DAB-radio i bilen din. Vi mener dette er verdt de ca 800 kronene adapteren koster deg.

Les også om hvordan du kan bruke nettrettet som instrumentpanel i bilen.

Foto: Amobil.no
Tiny Audio C2

Tiny Audio C2

Spesifikasjoner

  • Type: DAB-adapter
  • Støttede lydformater: MP3
  • Fronttilkoblinger: USB
  • AUX-innganger (RCA): 1
  • USB-tilkoblinger: 1
  • Equalizer: Forhåndsinnstilt

Se alle spesifikasjoner hos Prisguide.no

Kommentarer (5)

Forsiden akkurat nå

Dette gjør brukerne nå

Til toppen