Nettmøte:
Kan mobilvirus installere seg selv?
Norgesansvarlig i F-Secure, Dag Arne Jerstad, svarte i dag på dette og andre spørsmål om mobilvirus.
Det har til nå blitt oppdaget over 400 forskjellige mobilvirus, og selv om sannsynligheten muligens er liten for at din telefon blir infisert i dag, kan problemet bli langt større i fremtiden.
Vi hentet for anledningen inn norgesansvarlig for antivirusselskapet F-Secure, Dag Arne Jerstad, som svarte leserne på spørsmål om både kroppslige og mobilrelaterte problemer.
Nettmøtet er nå avsluttet.
-
Hvordan FÃ¥r man et mobil virus?
Spørsmål fra Stian:Hei.
Jeg har alltid lurt på hvordan man kan få virus på mobilen, kommer dette via surfing på nett med telefonen? nedlastede filer fra datamaskinen som blir overført via usb (eks. programvare, mp3 eller andre ting)
Eller er dette noe som det går ann og få via sms?
jeg ser for meg at det kan spres via mms med en vedlagt fil.
Finnes det en oversikt i Norge som viser hvor mange som estimert er infisert av et mobil virus?Svar:Hei Stian!
Besvart: 6. feb. 2009 11:46
Mobilvirus spres via 3 vektorer og disse er MMS, Bluetooth og ved bytte av minnekort.
For Norge har vi ingen tall. Mobilvirus var et større problem for 3-4 år siden og da
fortalte en mobiloperatør i ett av våre naboland at såmye som 3-4% av all MMS trafikk i deres
nett var generert av virus. Vi har også jobbet med operatører i mellomeuropa som har hatt
mange tusen smittede telefoner i sine nett.
I Norge idag med så stor andel av nye Symbian S60 ver. 3 vil jeg tro at det er svært få virus løs.
./Dag Arne -
Virus
Spørsmål fra PÃ¥l Espen:Hvilken hensikt har programmererne bak mobil virusene? Er det kun for Ã¥ øderlegge, eller kan virus brukes som en inntektskilde, i form at f.eks Ã¥ fÃ¥ telefonen til Ã¥ ringe betalingsnummere? Hvor utbredt er dette, og evt. hvor er det hyppigst?
Svar:Hei PÃ¥l Espen,
Besvart: 6. feb. 2009 11:47
Sammenlignet med de datakriminelle er de som driver med virus på mobil foreløpig svært få og dårlig organisert.
De 420 virusene som sålangt har kommet har hovedsaklig vært testing og fomling. Det som gjør mobiltelefonene interresante er jo selvfølgelig det at disse har integrert billing. Dvs. at man kan hente penger ut direkte.
Sålangt har vi sett både herværk, forsøk på utpressing og SMS'er til betalingsnummere.
./Dag Arne -
Plattform og oppførsel
Spørsmål fra Alexander Frøyseth:Hvilke plattformer er de mest utsatte?
Og hvordan oppfører de seg?Svar:Hei Alexander!
Besvart: 6. feb. 2009 11:49
Pr. idag er det Nokia sin Symbian plattform som er mest utsatt og da spesielt S60 ver.1 og 2. PÃ¥ S60
ver.3 har vi ennå ikke sett noen virus.
Det finnes noen få virus for Windows Mobile, Palm og Java, men 98% av virusene er for Symbian.
Virusene vi har sett har gjort alt ifra å ødelegge telefonene din ved å erstatte alle ikonene på telefonen
med hodeskaller til å generere ganske store telefonregninger ved å sende SMS og MMS'er.
./Dag Arne -
Antivirus på mobil hypet opp?
Spørsmål fra Simen:Mener dere at vanlige brukere bør ha antivirus pÃ¥ mobilen?
Det sies at det blir oppdaget rundt 900 nye virus i minuttet til datamaskin.
Hvis det til nå er oppdaget rundt 400 virus til mobil, er det ikke da fryktelig vanskelig å få virus selv om du surfer mye på mobilen?
Takker på forhånd for svar!Svar:Hei Simen,
Besvart: 6. feb. 2009 11:51
Virus på mobilen var et større problem for 3-4 år siden og siden vi ikke har sett noen virus ennå på
nyeste generasjon Nokia S60 er ikke dette noe must for hvermannsen.
Det finnes imidlertid noen ganske ekle overvåkningsverktøy der ute som vår antivirus også fjerner,så jeg
ville installert AV på mobilen hvis:
1. du har sensitiv informasjon på telefonen (mail eller notater) eller har en jobb hvor du kommer i kontakt
med sensitiv informasjon.
2. du er mobilcowboy og bruker mye tid på å teste og leke med mobilapplikasjoner.
3. du omgås psykopater som har glede av å lese SMS'ene dine, vite hvor du er til enhver tid og å hvem du
ringer til.
./DA -
Dødelig?
Spørsmål fra Trygve:Kan du dø av mobilvirus? Eventuelt, er de vesentlig funksjonsnedsettende pÃ¥ prostata?
Svar:
Besvart: 6. feb. 2009 11:54
Hei Trygve!
Veldig glad for dette spørsmålet!
Vi har ikke hørt om folk som har omkommet etter å fått mobilvirus, men skal ikke utelukke at de kan gi både fysiske og mentale plager.
Er det slik at du har problemer med å vannlating anbefaler jeg å gjøre følgende (NB! Rekkefølgen er viktig!):
1. Kontakt fastlege og avtal time for undersøkelse.Legen vet hva han skal kikke etter!
Finner ikke legen noe galt med deg kan det være virus på mobilen din, gjør da følgende:
2. Kjøp F-Secure AV for Mobile for å fjerne uhumskheten.
Lykke til :-)
Dag Arne -
Ang installasjon
Spørsmål fra Are:Finnes det virus til Symbian som innstallerer seg selv? Dvs. at man ikke selv mÃ¥ bidra med flere tastetrykk, og trykke seg forbi sikkerhetsadvarsler?
Svar:Hei Are,
Besvart: 6. feb. 2009 12:02
Nei, sålangt har alle virus fulgt sikkerhetsmekanismene i Symbian og du har selv måtte godkjenne installasjonen av viruset.
De som lager virus har prøvd å omgå dette på forskjellige måter, bla. blokkerte Cabir viruset alle taster på tastaturet med unntak av
"ja" tasten noe som var grenseløst irriterende og førte til at mange installerte viruset i ren frustrasjon. Andre virus forkler installasjonfilen som mediafiler for å forsøke å lure brukeren.
./DA -
Mobilvirus som belaster konto. Hvem tar regningen.
Spørsmål fra Simen Ringstad:Jeg lurer pÃ¥ hvem som fÃ¥r regninga om man fÃ¥r et virus pÃ¥ mobilen som ringer teletorgnummere eller tar i bruk SMS-tjenester som koster penger.
Jeg vil tro det er forbrukeren som må betale. Når man ser hvor mange som sitter med PC-ene sine fulle av virus og annen malware så bør teleoperatørene se lyst på fremtiden.
Man kan også få en situasjon hvor forbrukerne er livredde for å ta i bruk mobilen sin i frykt for uforutsette regninger. Noe som vil være døden for innholdsleverandører. Man kan trekke paralleller til hvordan mange er livredde for å bruke kredittkort på nettet. En frykt kredittkortselskapene gjerne vil ha has på.Svar:Hei Simen,
Besvart: 6. feb. 2009 12:07
I de sakene vi har sett, bla en mobil som klarte å sende over 3000 MMS'er, har operatørene vært svært velvillige til å ordne opp. Som du nevner er det mobile tjenester operatørene kommer til
tjene penger på i fremtiden og da er det viktig at sikkerheten er iorden. -
Kan mobilvirus få mobilen til å ringe sjølv
Spørsmål fra Sondre:Kan mobilvirus fÃ¥ mobilen til Ã¥ ringe sjølv, evt ringe nummer viruset har definert som kostar f.eks 30kr pr minutt til inntekt for de som laga viruset?
Svar:Hei Sondre,
Besvart: 6. feb. 2009 12:10
Vi har ikke funnet virus som får telefoner til å ringe, men flere som sender SMS'er til dyre tjenester.
./Dag Arne -
Skjult i filer.
Spørsmål fra Knut T. O.:Kan virus være skjult i filer? For eksempel et bilde, video eller lyd jeg mottar fra en annen telefon?
Svar:Hei Knut,
Besvart: 6. feb. 2009 12:17
Nei, ikke ennå, men vi har sett virus som kamuflerer seg som mediafiler for at brukere skal åpne dem. Besolo viruset bruker f.eks filnavn som sex.mp3 eller beauty.jpg. -
Mobilvirus?
Spørsmål fra Peter Bart:Tror du vi vil se slike virus som ødelegger (bricker) telefonen totalt?
Svar:Hei Peter,
Besvart: 6. feb. 2009 12:20
Vi har sett virus som ødelegger os'et på telefonen. Bla. erstattet Skulls viruset alle ikonene på Nokia telefonen
med hodeskaller og gjorde at telefonen ikke bootet normalt. For å få fikset telefonen måtte du levere den til en forhandler og la han flashe telefonen, noe som koster noen kroner.
./DA -
FÃ¥tt virus
Spørsmål fra Trondheim:Hvis man har fÃ¥tt virus pÃ¥ mobilen, hjelper det Ã¥ kjøre en hard reset slik at mobilen blir tilbakestilt til fabrikkinnstillinger og renset for personlig data eller mÃ¥ man bruke en av-prog?
Svar:Hei,
Besvart: 6. feb. 2009 12:25
Hard reset fjerner flere virus. Ellers ligger det gratis renseverktøy på våre websider for å fjerne mobilvirus.
./DA -
Differensiering mellom Operativsystem
Spørsmål fra Jølle:Mye tyder pÃ¥ at om fÃ¥ Ã¥r kommer Googles Android og Nokias (Open) Symbian til Ã¥ ta store markedsandeler som Open Source OS-er. Samtidig er det en Ã¥pen hemmelighet at det er vanskeligere Ã¥ finne exploits og lage virus for Linux enn i Windows. Spesielt exploits er fÃ¥ grunnet dugnadsstrukturen i open source miljøer som luker ut feil fortløpende.
Kan vi forvente å at de fleste viruser vil bare påvirke Windows Mobile, eller vil Android og Symbian være sårbare de og?Svar:Hei Jølle,
Besvart: 6. feb. 2009 12:31
Som i PC verden tror jeg de datakriminelle primært er interessert i utbredelsen av plattform når de lager virus.
Symbian er den desidert største smartphone plattformen og således mest attraktiv. At Symbian er iferd med å åpne koden tror jeg ikke kommer til å endre dette.
./Dag Arne -
har en virus vis ukkje noken knappa virka
Spørsmål fra anders:eg har en sony ericsson w902 den har to knappa so ikkje funka er det virus eller ikkje??
Svar:Hei Anders,
Besvart: 6. feb. 2009 12:33
Tviler på at dette er virus. Ta med telefonen tilbake til forhandleren din og be dem ta en titt på den.
./Dag Arne -
Pengesug
Spørsmål fra Endre G.:Er det sant at det finnes virus som "tapper" telefonen for penger?
F.Eks: Virus som gjør at telefonen din spammer flere hundre tekstmeldinger ?Svar:Hei Endre,
Besvart: 6. feb. 2009 12:37
Disse virusene finnes, men ikke på den nyeste Nokia S60 ver.3, dvs. nyere Nokia smarttelefoner.
Comwarrior sender f.eks MMS'er på natten, mens HatiHati sender SMS meldinger til dyre tjenester.
./Dag Arne -
Angående Antivirus-program
Spørsmål fra Christer:Hei!
Jeg lurer på, vil antivirus-programmet deres gjøre mobilen min tregere dersom jeg installerer det?
Og vil det oppdage virus selvom jeg ikke gjør et manuellt søk?
Hilsen ChristerSvar:Hei Christer,
Besvart: 6. feb. 2009 12:41
Vårt antivirus program gjør ikke telefonen merkbart tregere, men prøv gjerne selv. Testutgave finner du her: mobile.f-secure.com
./Dag Arne -
Lenge til mobiler blir aktuelle mål
Spørsmål fra Turbo Tekno:Hei
Bare en kommentar; Sannsynligheten for at mobiler blir et "mål" for virus er lav. Har ikke akkurat en matematisk modell for risikoen. Men se på forskjellen mellom Mac og PC. Det finnes millioner av virus til PC, mens Mac er det svært få. Tøv at Mac er sikkert. En programmerer kan lage virus om han bare ønsker. Forskjellen er at PC har vært en langt mer populært maskoin å programmere på. På samme måte vil mobiler være like lite aktuelt å lage virus til. Interessen er for lav. Og får har mest sannsynlig ikke giddet å satt seg inn i kodingen. Man kan jo argumentere for og i mot, men mobiler er fremdeles på et også alt for lavt nivå teknologisk at det ikke er interesse nok enda for å lage virus til dem. Hadde for eksempel koder til bankkort og husnøkkelen vært implementert, ville nok situasjonen vært en annen. Mulig dette endrer seg, men ikke de første 10 årene.Svar:Hei Turbo,
Besvart: 6. feb. 2009 12:50
Håper du har rett, men tror du tar feil. Smartphones er den hurtigst voksende måten å aksessere internet på og stadig åpnere mobilplattformer vil gjøre at vi får stadig flere tjenester gjennom telefonen. Videre har telefoner integrert billing noe som gjør det enklere å hente ut penger direkte.
Jeg nekter å tro at vi ikke vil se betydelig økning i kriminell aktivitet på mobil i årene som kommer.
./Dag Arne -
Epidemier ala Blaster/Sasser
Spørsmål fra Torbjørn:Hei.
Er det sjanse for at vi kommer til å oppleve epidemier for mobilen på samme skala som Blaster, Sasser og nå sist Conficker (Downadup)?
Og ikke minst, hvor trygg er jeg som surfer på mobilen til sider som jeg allerede vet er sikre (nettavisen.no, dagbladet.no og vg.no) og holder meg unna lugubre sider som vil at jeg skal laste ned morsomme ting og/eller "sjekke" hvem som har blokkert meg på msn?Svar:Hei Torbjørn,
Besvart: 6. feb. 2009 13:00
Tror ikke vi får se massive epidemier som Blaster på mobil da vi har ikke samme monokiltur på mobil som vi har i Windows verden. Comwarrior som faktisk har potensialet til å spre seg kraftig har aldri hatt særlig vid spredning.
./Dag Arne -
Symbian Signed stopper virus
Spørsmål fra Ottar Kvaal:Hei,
På telefoner med S60 (det mobilOSet dere presser hardest på at folk skal kjøpe antivirus til) får man ikke installert programmer uten at de er signert via Symbian Signed, eller uten at man bevisst går inn og skrur av behovet for dette (som er PÅ som default på alle telefoner med S60).
Siden den eneste kjente måten å spre virus på er ved å installere et program, noe som er vanskelig nok for hvermansen å gjøre, selv om de ønsker det, blir jeg derfor nødt til å spørre: hva er rationalet bak å prøve å få folk til å kjøpe noe de ikke trenger?
Jeg kan også tilby et lite tilleggspørsmål: den eneste grunnen man har for å eventuelt ønske å skrive et mobilvirus er å tjene penger på det (virus i 2009 er ikke virus som i 2000 - det handler om phishing, ikke å vorde skade). Siden slik svindel foregår over CPA og operatørenes nett er det jo null problem for en forbruker å "tilbakekalle" dette misbruket med en enkel telefon til operatøren sin, som da stopper utbetalinger til den CPA-aktøren som står bak misbruket (utbetaling for CPA-tjenester skjer jo som kjent måneder etter at handlingen har funnet sted).
Jeg gjentar: hvorfor skal vi bruke penger på å kjøpe noe vi ikke trenger? Hvorfor insisterer "bransjen" på skremselspropaganda?Svar:Hei Ottar,
Besvart: 6. feb. 2009 13:09
Grunnen til at vi prioriterer Symbian plattformen er at dette er den desidert største og jeg opplever at bransjen har en nøktern og realistisk tilnærming til mobile trusler.
Selv om det ligger betydelig sikkerhet i CPA systemet tror jeg det er ganske mange forbrukere som aldri har sjekket innholdet i mobilregningen sin og således aldri vil
oppdage at penger er borte.
./DA -
Hvordan får jeg mobilvirus?
Spørsmål fra Valter Emil Sørdal:Hei!
Lurer på hvordan jeg kan få mobilvirus?
Hva bør jeg holde meg unna?Svar:Hei,
Besvart: 6. feb. 2009 13:11
Har du en nyere Nokia eller Windows smartphone er du ganske trygg uansett. For sikkerhets skyld vil jeg anbefale å IKKE installere lurvete spill, applikasjoner osv.
./Dag Arne -
Bombe
Spørsmål fra Dag Ove:Hei dag! Jeg heter og Dag (Ove).
Kan mobilvirus sprenge mobilen slik som det skjedde med en kineser? Kan et virus gi økt kreftfare?
Mvh.Svar:Hei Dag Ove,
Besvart: 6. feb. 2009 13:16
Mobilvirus kan ikke sprenge telefonen din. Dette skyldes vel i de fleste tilfeller deffekter i batteriet vil jeg tro.
Stiller meg også litt tvilende til at mobilvirus kan gi økt kreftfare.
./Dag Arne -
iPhone virus
Spørsmål fra Anders:Kan jeg fÃ¥ virus pÃ¥ iPhone, og hvordan vil det ramme den?
Svar:Hei Anders,
Besvart: 6. feb. 2009 13:22
Vi har ikke sett noe virusaktivitet på iPhone. Enn sålenge er jo Apple også en
lukket plattform med relativt liten utbredelse globalt . Skulle de dukke opp virus for iPhone går jeg utifra at de vil prøve å hente penger fra telefonen din vha. premium SMS tjenster osv.
./Dag Arne -
money money money
Spørsmål fra Kremmer:Hei!
lurer på om antivirusprogram på mobilen kommer til å bli større enn "vanlig" anti-virus på datan?
tillegg: antivirus bedrifter som F-secure kan vel bare bli større ettersom markedet vil vokse og bli sikkrere. så vist eg er litt kyndig og blir med eit slikt lite firma så kan det bli potensielt nye microsoft som trer frem???Svar:Hei Kremmer,
Besvart: 6. feb. 2009 13:33
Vi tror på mange måter vi vil se en konvergens mellom data og tele/mobil og således er ikke F-Secure verst posisjonert:-) Har du utviklingskompetanse og en god ide kan du komme ganske langt. Det trenger heller ikke bli det nye Microsoft for at det skal være bra.
Lykke til!
./Dag Arne -
Hvordan kan man få virus på telefonen?
Spørsmål fra Sigbjørn:Heisann!
Ble litt nysgjerrig på hvordan telefonen min kan bli smittet, gjelder kun ved bruk av internett?
Selv så bruker jeg i grunn bare telefonen min til å sende sms/ringe folk, vil tro at jeg er ganske trygg da?Svar:Hei Sigbjørn,
Besvart: 6. feb. 2009 13:39
Mobilvirus har smittet vha. Bluetooth, MMS og ved bytte av minnekort. Er du en forsiktig mobilbruker som ikke laster ned allverdens mobilapplikasjoner er du ganske trygg.
./Dag Arne -
Mobil atombombe
Spørsmål fra Arne Goldkorn:Kan mobilen fÃ¥ et virus i fremtiden som vil gjøre den om til en atombombe som sprenger hele landet?!?
Er litt urolig...Svar:Hei Arne G.!
Besvart: 6. feb. 2009 13:45
Tror ikke det finnes så kraftige atombomber, så du kan være ganske rolig.
Men skulle Nokia plutselig lansere en mobilmodell de kaller "Osama" synes jeg vi alle skal ta dekning :-)
./DA
-
Pris
Spørsmål fra Torgeir:Hei,
Hva med å senke prisen til mellom 100 og 200kr?
Jeg synes at 40 euro er for mye for mobilen.
Mvh
Ivrig mobilbrukerSvar:Hei Torgeir,
Besvart: 6. feb. 2009 13:53
Smartphonen er din mest personlige datamaskin og det er her du har familiebilder, nakenbilder av kona, SMS kommunikasjon med venner, familie, elskerinne, musikk og jobbmail.
Synes selv ikke at €40 er så mye for å beskytte alt dette. Med vår løsning kan du også låse og wipe telefonen hvis du mister telefonen din.
Hurtighoppliste:
- Hvordan FÃ¥r man et mobil virus?
- Virus
- Plattform og oppførsel
- Antivirus på mobil hypet opp?
- Dødelig?
- Ang installasjon
- Mobilvirus som belaster konto. Hvem tar regningen.
- Kan mobilvirus få mobilen til å ringe sjølv
- Skjult i filer.
- Mobilvirus?
- FÃ¥tt virus
- Differensiering mellom Operativsystem
- har en virus vis ukkje noken knappa virka
- Pengesug
- Angående Antivirus-program
- Lenge til mobiler blir aktuelle mål
- Epidemier ala Blaster/Sasser
- Symbian Signed stopper virus
- Hvordan får jeg mobilvirus?
- Bombe
- iPhone virus
- money money money
- Hvordan kan man få virus på telefonen?
- Mobil atombombe
- Pris