Guide

Ikke vær en mobil-idiot

Eier du ikke skam når du snakker i telefonen? Vår guide til mobilvett viser deg hvordan også du kan oppføre deg som folk.

Kunsten å snakke i telefonen

For at du og den du snakker med i telefonen skal få en best mulig telefonsamtale, er det viktig at både du og samtalepartneren din er fokusert på nettopp samtalen.

Muligheten til å kommunisere over telefon har eksistert i Norge siden sent på 1800-tallet. Da telefonen var en forholdsvis ny innretning i de tusen hjem, ble det laget både skrevne og uskrevne regler for takt og tone i forbindelse med bruk av telefonapparatet.

Selv om noen av disse reglene gikk ut på dato sammen med finnestilen i Holmenkollen, er det fortsatt mye lærdom å hente i de gamle reglene for skikk og bruk på telefonen.

Vi vil derfor, med litt hjelp av perler fra svunnen tid, gi en aldri så liten innføring i mobilkonversasjon.

1. "Hallo" er ikke en hilsen

"Ordet 'hallo' skal bare brukes hvis man ikke er sikker på at forbindelsen er i orden. Og heller ikke da skal det brukes mer enn nødvendig. Det er en uskikk at man roper et grettent eller utålmodig 'hallo' i telefonen."

I dag står vi riktignok litt friere til å velge hvilke ord vi vil bruke når vi innleder en telefonsamtale. For de fleste kan et "hallo" alene oppfattes som et spørsmålsladet ord når det brukes til å innlede en telefonsamtale. Og når du tar telefonen, er det for de fleste en selvfølge at det er noen i den andre enden. Det blir derfor meningsløst å innlede en telefonsamtale med et spørsmål. Å bruke ordet "hallo" kan imidlertid brukes på en slik måte at motparten ikke tror du er forvirret eller har dårlig forbindelse. Ved å legge til noen ekstra ord, som for eksempel "dette er Ola", får ordet "hallo" en helt annen betydning, og går over til å bli en hilsen.

2. En samtale er ingen gjettelek

"Det er selvsagt helt forkastelig å nekte å si hvem man er i telefonen."

Du blir neppe satt i nabolagets gapestokk om du bryter denne regelen. Men det er på sin plass å presentere seg med navn ved begynnelsen av en telefonsamtale. Dette gjelder både den som ringer og den som blir oppringt. Det er ikke alltid at den som ringer deg vet hvem som kommer til å ta telefonen. Det er uhøflig mot den du snakker med og bortkastet tid for seg selv om en telefonsamtale må innledes med en gjettelek for at partene skal finne ut hvem de snakker med.

3. Beklag når du slår feil nummer

"Når man har slått feil nummer, skal man be om unnskyldning. Man har skaffet et annet menneske bryderi, derfor må man ikke legge på røret uten videre."

Det er særdeles uhøflig å bare legge på eller å svare "Jeg er kommet feil" når du oppdager at du har slått feil nummer. Svært mange av oss avbryter andre aktiviteter for å ta telefonen når den ringer. Derfor er det eneste riktige å unnskylde seg, og avslutte samtalen med en høflig hilsen.

4. Ikke sleng på røret

"Det er en uskikk å legge på røret av ergrelse fordi man ikke kan komme til forståelse med den man snakker med. Folk som ikke ville drømme om å avslutte en ansikt til ansikt-samtale på denne måten, gjør det enkelt i telefonen."

Det er ingen tvil om at visse telefonsamtaler kan bli en smule opphetet, til og med overopphetet. Det er imidlertid ikke annet enn dårlig telefonkultur å legge på midt i en samtale. I stedet bør du holde deg for god til å ty til slike virkemidler, og heller forsøke å løse problemene eller avtale å snakkes mer siden. En telefonsamtale er like gyldig som en samtale ansikt til ansikt, og du bør derfor verken si eller gjøre ting du ikke ville gjort om du så samtalepartneren i øynene.

5. Tomprat koster også penger

"Telefonen blir ofte misbrukt, lange samtaler kan være unødvendige og til sjenanse både for husets beboere og ikke minst for dem som ringer og stadig får opptattsignal."

Du får selvfølgelig lov til snakke så lenge du vil i telefonen. Men det er noen punkter som er viktige å huske på. Hvem betaler for samtalen? Hvis det er du som betaler, står du selvfølgelig fritt til å snakke så lenge du vil. Er det derimot din samtalepartner som betaler for samtalen, bør du vurdere hva som er viktig for samtalen og hva dere eventuelt kan snakke om senere, ansikt til ansikt. En telefonsamtale har aldri vært, og er fortsatt ikke gratis.

Det er også viktig å ta hensyn til om samtalepartneren din har tid og ønske om å snakke like lenge som du. Når vi ikke lenger har lyst til å snakke i telefonen, pleier de fleste av oss å unnskylde oss og avslutte samtalen. Det er imidlertid ikke alle som klarer dette, og som heller forskyver sine planer for å gjøre plass til å snakke mer med deg. Du bør derfor ta rede på om den du snakker med har tid til å prate med deg, før du starter en en lang samtale.

6. Telefon, ikke megafon

"Folk som snakker med røret pekende mot tinningen, mens de betror seg til telefonkatalogen på bordet, kan ikke vente å gjøre et godt inntrykk. Den andre personen er glad til om han kan høre et eneste ord."

Å snakke i telefonen er ikke det samme som å snakke til en person ansikt til ansikt. For at den du snakker med i telefonen skal kunne høre hva du sier, er det viktig at du snakker inn i enden med mikrofon. Snur du telefonen i alle kompassretninger mens du snakker i den, viser du den du snakker med at du ikke er fokusert på samtalen dere har sammen, og risikerer derfor å indirekte fornærme vedkommende.

Riktig stemmevolum er også viktig. I dag har de fleste mulighet til å selv regulere høyttaleren på sin telefon. Det betyr at du trygt kan snakke i samme stemmeleie som du gjør ellers.

7. Ikke ring til utider

"Privat er det skikk og bruk at man ikke ringer til folk etter klokken 22 om kvelden og før klokken 9 om morgenen."

Med mindre noe annet er avtalt, bør du prøve å unngå å ringe andre til alle døgnets tider. Svært få setter pris på å bli oppringt av fulle venner klokken 5 om morgenen. Hvis du vet at du sannsynligvis kommer til å ta telefonen i bruk når festen drar ut i de små timer, bør du la telefonen ligge igjen hjemme. Telefonsamtaler i fylla er som regel kun morsomt for den som er full.

8. Kost på deg en avskjedshilsen

"Når samtalen er slutt, bruker man et eller annet av de uttrykkene som man også anvender når man har vært sammen med et menneske og skilles fra det."

Når du skal forlate en person på gaten, snur du ikke ryggen til og forlater han eller henne uten et ord når samtalen er over. Likevel er det mange som har en tendens til å avslutte en telefonsamtale på denne måten; ved å legge på uten avskjedshilsen. Dette er rett og slett ufint, og oppleves mest sannsynlig som uforskammet av den du snakker med. En enkel hilsen helt til slutt er en bekreftelse på at samtalen har vært bra, og åpner dermed også for at neste samtale kan bli like god.

(Kilde: Skikk og Bruk, Gyldendal, 1960)

Kommentarer (65)

Forsiden akkurat nå

Til toppen